Det är svårt att vara restaurangägare och expandera, det är en väldigt långsam utvecklingskurva, det hade dock varit det naturliga steget att öppna upp en till restaurang när jag fick rullning på den första.

Jag kände dock att det inte vara en livsstil som jag ville leva då det är väldigt påfrestande, jag ville dock fortfarande vara kvar i matbranschen och jag började därför kolla runt på olika möjligheter att jobba i en större skala med mat, det naturliga steget blev då istället att börja jobba som matgrossist, alltså att vara det företag som restauranger köper in mat ifrån.

Skillnaden att vara matgrossist kontra restaurangägare

matindustri

Jag skulle säga att den största skillnaden är att man måste jobba på en mer global nivå samt ha mycket större koll på lagar och regler, som restaurangägare har man kolla på livsmedelsverket lite smålagar här och där. Som matgrossist så måste man ha kolla på främst europeiska lagrum eftersom att mycket köps in och transporteras över gränserna. Jag tror att jag snabbt blev framgångsrik i detta segment eftersom att jag som tidigare restaurangägare visste exakt vad restaurangerna ville ha och letade efter. Jag hade därför aldrig behov av något jättestort lager att förvara all mat inom eftersom att så fort leveransen kom så stod restaurangerna i staden redan i kö på att få sina matprodukter levererade. Jag undvek därför en stor kostnad för ett stort lager och detta gjorde att jag kunde spara mycket pengar och investera rätt i ett tidigt skede.

En annan stor skillnad är att man har en helt annan ekonomi, större omsättning och mer som kan gå fel, man är så beroende till en början av att köparna betalar sin fakturor i tid utan det får du svårt att betala dina inköp och allting faller samman, jag kan inte säga det tillräckligt många gånger hur viktigt det är att ha kassaflöde i företaget. Om du någonsin hamnar i den position att en kund inte betalar rekommenderar jag dig starkt att använda dig utav ett finansbolag som du kan sälja fakturor till, detta kostar en lite summa av fakturans värde men är otroligt bra och effektivt för att överleva uppstarten av ett företag i den här klassen.

Hur många anställda var vi?Tillverkning kakor

Allt eftersom verksamheten växte anställde vi mer folk, redan efter 1 år så var vi uppe i 15 st anställda där jag som VD hade det övergripande ansvaret.

Att anställa folk är kul men det är väldigt tidskrävande och tar tid men det är himla kul att jobba ihop med bra folk, man sparar så fruktansvärt mycket tid på det. Lägg gärna ner extra tid på att intervjua potentiella anställda en extra gång för att skapa dig en bättre uppfattning det är värt det i längden.